Pitný režim má svá pravidla, která dodržujte

Mladý sportovec bere láhev s vodou a dodržuje pitný režim.

Pitný režim je něčím, co by měl dodržovat naprosto každý z nás. Bez vody není život, takže pravidelná konzumace tekutin každý den je v podstatě povinná. Málokdo však ví, kolik toho má vypít. Někdo ani nemá povědomí o tom, k čemu vlastně voda v těle slouží nebo naopak co může nastat, když je jí málo.

Optimální množství vody

Správný pitný režim musí za každou cenu souviset s optimálním příjmem tekutin. Obecně platí, že člověk by měl vypít kolem 2,4 až 2,8 litrů za den. Jde o člověka s tělesnou hmotností kolem 80 kg. Když je léto, tělo je více dehydrované a může to být více. To platí také při sportovní zátěži, kdy člověk potřebuje zhruba 100 ml vody za každých 15 minut cvičení.

Špatný pitný režim = dehydratace

V okamžiku, kdy podceníte optimální příjem tekutin, mohou se začít projevovat nejrůznější zdravotní komplikace. V tabulce níže Vám prozradíme, jaké to jsou. A to v souvislosti s procentuálním vyjádřením dehydratace u člověka s průměrnou hmotností kolem 80 kg.

DehydrataceProblémy
1 %Větší tělesná teplota
3 %Horší výkonnost
5 %Rychlejší tep, nevolnost a křeče
Více jak 6 %Závratě, bolest hlavy, špatné trávení
Nepodceňujte dehydrataci svého těla.

Pokud by došlo k dehydrataci vyšší jak 10 %, už byste mohli ztrácet koordinaci nad vlastním tělem. Obvykle se dostavují halucinace, nemáte v těle žádnou moč a teplota těla je hodně vysoká.

Proč dodržovat pitný režim?

Důvodů, proč zajistit tělu vhodný příjem tekutin s přihlédnutím k fyzické aktivitě je více než dost. Zlepšíte tím celkovou regeneraci těla. Obecně dochází k vyšší výkonnosti člověka, a to nejenom po fyzické, ale také psychické stránce. Patřičné množství vody optimalizuje tělesnou teplotu a zároveň si dopřejete přiměřené energie při sportu nebo fyzicky namáhavé práci. Tím, jak dochází k vylučování vody močí a pocením ji tělu vlastně opět navrátíte. Proto za žádných okolností nepodceňujte pitný režim, který je hodně důležitý.